Маските като обект на изкуството

Материалът е част от информационната кампания „Маскирай се“, организирана от студентите по връзки с обществеността и журналистика, 2 курс, на ВТУ.

От социалните медии до уличните картини, маските окупират всичко навсякъде.

Профилна снимка с покрита уста поздравява посетителите на страницата в Инстаграм на кипърския визуален дизайнер Хаяти Еврен. Артистът е пренесъл виртуалните „cut & paste“ в неговата картина и налага светлосинята хирургична маска на иначе едноцветна рисунка.

Хаяти Еврен

Художникът, който се занимава с шедьоври от почти десетилетие, е най-известен с нахалната си „Корона Лиза“ („Мона Лиза“, която отпива от бира „Корона“ през пробита защитна маска). „Корона Лиза“ стана популярна като мийм (меме) и от социалните медии стигна до тениски, чанти, чаши. „Постоянството на „Короната“ („Постоянството на паметта“) – преработката на Еврен на познатата творба на Салвадор Дали, отново поставя маската под прожекторите. Този път обаче тя е заобиколена от други средства за борба с коронавируса: дезинфектант за ръце, гумени ръкавици, лимонов одеколон (традиционен дезинфектант в Турция).

След избухването на COVID-19, маската, която се превърна в емблема на пандемията, подхранва творчеството на художниците по целия свят, приемайки множество форми от хумористичното до сериозното. Задължителна в повечето страни, маската е носител на противоречива семантика: символ на цензура и разделение, но и на грижа и защита.

Банкси

Докато социалните медии са сцена за изява на дигиталните художници, улиците също се превръщат в галерии. Нежно разтворените устни на „Момичето с перлената обица“ вече са скрити зад маска, благодарение на делото на Банкси (един от най-известните стрийт арт художници). Гигантският стенопис на дамата на Йоханес Вермеер загуби устните си, но пък запази обицата си, дори и във формата на защитна аларма.

Хиджак

В квартал „Пико-Робъртсън“ в Лос Анджелис графити художникът Хиджак наскоро нарисува две маскирани фигури в работнически гащеризони въоръжени срещу вируса с пулверизатор, четки за обиране на прах и прахосмукачка – искрен коментар, без съмнение, за нашата безпомощност. „Във време на пандемия креативността може да ни помогне да се справим с кризисните ситуации“, казва той пред BBC Culture. „Самата творба е по-скоро наблюдение на сегашното ни психическо състояние. Изглежда, че водим война срещу невидим враг, който хвърля някои от нас в паника. Исках да предам това по моя типичен начин.“

Тази паника, предполага немският фотограф Мариус Сперлих, понякога може да бъде сляпа. Сперлих създава портрет, който представлява женско лице с покрити уши, нос и уста с бели хирургически маски , озаглавен „Изолация“. Коментирайки публикацията в Instagram, той пише: „Нашите сетива са ограничени, ние сме изолирани и се страхуваме, неспособни на рационални мисли.“

Б.К. Фокс

Докато новите творби, изградени около миймовете за маските, се множат, съществуващите творби на изкуството с маски също печелят нова публика. Портретът, който френската улична художничка Забу прави на колежката си от Ню Йорк Б. К. Фокс в началото на 2019 г., изобразява красиво момиче с респираторна маска на лицето (уличните артисти по традиция носят такива, за да се предпазват от вредните съставки в спрейовете, които ползват). Той внесе цвят на лондонската „Бриклейн“ (улица в британската столица, известна като център на бангладешката общност). Изображението на Забу придобива ново значение по време на пандемията и на него се гледа като емблематичен образ на кризата. Според самата художничка маската вече е станала част от нашето ежедневие: „ Тя представлява инструмент за действие и зашита, а понякога и за оцеляване срещу вируса, поради което маските могат да бъдат мощен образ в този контекст.“

Рейчъл Лист

В някои случаи силата на изображението на маската за лице насочва светлината на прожекторите към по-малко известни художници. Рейчъл Лист от Понтефракт в Западен Йоркшир (Великобритания) маркира гигантски стенопис с #itwasntbanksy, за да сложи край на спекулациите, започнали, когато предходната й поредица от стенни рисунки, главен герой на които е дребна комиксова фигура на медсестра с маска за лице, се появи в Twitter. „Удивителното при маската е, че не можете да видите усмивките на хората. Тя връща фокуса към очите и погледът става наистина изразителен“, обобщава Рейчъл Лист.

Маските повлияват и на модния дизайн. През април нигерийският моден дизайнер на знаменитости Тиана Тоин Лавани създаде ослепително маскирано облекло, за да повиши осведомеността за вируса. Сега тя разполага с екип от шивачи, които работят в дома ѝ в Лагос и правят маски с бижута от африкански тъкани, които продават или даряват.

Тацуя Танака

В Япония маската за лице се превърна в домакински предмет и попадна в сложните творби на японския артист Тацуя Танака, който съчетава ежедневни предмети в реални размери с двусантиметрови човешки фигури. Причината да избира точно тях се крие в японската култура и отношението към заобикалящата ни среда. Артистът споделя: „Да придаваш различен смисъл на това, което всеки ден виждаш в ежедневието (нарича се „митиране“ в Япония), прави дните ти по-забавни. Използвах маски постоянно още преди кризата. Не е нещо необичайно, но заради коронавируса получих доста внимание. Затова го превърнах в мотив.“ От 2011 г. Танака публикува ежедневно изображения като част от текущата поредица „Миниатюрен календар“. На 31 март беше публикувана снимка на малки сърфисти, яхнали приливна вълна от маски, с надпис „Преодоляваме много трудности.“. Мотивът „маска за лице“ се появи отново на 1 май, когато артистът представи и изображение на маскиран лекар, който прави видеоконсултация през шоколадов компютър.

Хасан Кале

Работата на турския микрохудожник Хасан Кале също налага преоценка на познатите обекти. Задържайки дъха си, за да успокои ръката си, той рисува портрети и пейзажи върху миниатюрни повърхности – глави на кибритени клечки и ябълкови костилки, превръщайки ги в това, което той нарича „арт капсули“.

„Платната“ на Кале включват таблетка парацетамол и клапан на хирургическа маска за лице. И двете са изрисувани с изображения на маскирани здравни работници в знак на благодарност за тяхната работа в полза на обществото. Внимателното вглеждане разкрива, че маските не са попречили на носещите ги да предадат микроскопично съобщение от името на художника. „Видяхме вредата, която сме причинили на света“, казва Кале.„Коронавирусът е възможност за нас да бъдем по-добри.“

Източник: https://www.bbc.com/culture/article/20200512-how-masks-have-appeared-in-art

Превод и адаптация: Теодора Кремова

Редакция: Лилия Йорданова

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s