КОВИД маските: изкуство, благотворителност и модно изявление

Материалът е част от информационната кампания „Маскирай се“, организирана от студентите по връзки с обществеността и журналистика, 2 курс, на ВТУ.

КОВИД маските се превърнаха в интересна и неразделна част от модата, тъй като пандемията е по целия свят. Те са модното изкуство на 2020 година, разказва в публикация за „Форбс“ Tamara Thiessen.

Не е изненада, че „couture“ (означава, че никога не е докосвано от шевна машина, а е шито изцяло на ръка) маските се приемат като „à la mode” (по последна мода) в столицата на Франция. Френското издание на „Vogue” дава съвети как да бъдем в крак с тенденцията:

„…защото маската се превърна в едно от новите основни неща в ежедневието.“

Списанието избира няколко бутика от Париж до Лондон и Лос Анджелис, за да потърси там най-красивите маски. Повечето от моделите вече са изчерпани. И все пак, когато Франция излезе от това положение и магазините отворят отново, бутиците в Париж ще представят шикозно КОВИД облекло на клиентите. Бутиците на Карл Лагерфелд пък залагат на образа на известния дизайнер, който носеше черна маска, за да привлекат вниманието на потребителите.

Огледалце, огледалце на стената, коя е с най-красива маска на Земята?

“Едва ли е изненадващо, че хората търсят по-естетични версии от семплия бял модел на маската”, споделя “Vogue”. Носенето на маски е задължително на места като обществения транспорт, аптеките, както и на работното място.

Като се има предвид, че маските ще са част от ежедневието ни още известно време, имате големи шансове да намерите модел, който ви харесва, отбелязва „Vogue”. Освен това те „заемат голяма площ от лицето“… Така че, ако се сдобиете с някой доста добър модел, ще се отличавате от тълпата.

Въпреки че представя стилни маски, предлагани от малки студиа и независими котюриери по целия свят, списанието прави изненадващо заключение, че маските не са моден аксесоар (и вероятно никога няма да се превърнат в такъв).

Висшата ковид мода за добра кауза

Ясно е, че маските от корона-модата се превърнаха в горещ моден аксесоар. При цена до 40 $ (или близо 64 лв.) за маска, понякога 100% от печалбата се даряват на организации за спешна медицинска помощ, борещи се с COVID-19.

От Лагос до Истанбул: Маските са израз на културата

Интересно е да видиш как котюр маските стават външен израз на различните култури. Някои дори смятат, че колкото са по-натруфени, толкова по-добре. Такъв е случаят с нигерийския моден дизайнер Сефия Дижомао (Sefiya Diejomaoh). Тя не иска глобалната пандемия да маскира нейния ослепителен усет за стил.

През цялото време на пандемията маските са задължителни в Нигерия. Когато излиза навън в Лагос, дизайнерката слага  златна, обсипана с диаманти, маска. Стилната маска е „по-забавна“,  заявява тя пред Ройтерс.

Турският дизайнер Октай Севен пък забелязва голям интерес към цветните  котюр маски, искрящи с кристали Swarovski. Той дори проектира булчински маски в традиционен турски стил.

В Сан Диего дизайнерските маски на Ашли Нел Типтън насочват към испанската култура. Щампите с образа на Фрида Кало масово се продават онлайн. Други дизайнерски решения включват френски булдог, цветни платове на точки и ярки цветя.

От мода до изкуство

Във Вилнюс, столицата на Литва, маските играят роля едновременно на изкуство и на мода. По време на „Mask Fashion Week” през май местни художници поканиха жителите да експериментират с „облеклото“ на лицата си.  Дизайнерката Джулия Янус казва, че иска да „насърчи креативността“ в контекста на локдауна, който прави маските задължителни.

В Белгия дизайнерското студио „WeWantMore“ преработва любимите маратонки Nike и Adidas като маски за лице. „Маските от маратонки предлагат известна защита – казва творческият директор Рууд Белманс, но ние ги проектирахме предимно, за да подчертаем способността на човечеството да се адаптира. Това просто показва как преосмислянето и креативността могат да представляват положителен обрат дори и в най-трудните времена.“

Благотворителността на висшата мода

В ярък контраст с цялото това фиксиране върху аксесоарите е семплата солидарност с проблема, демонстрирана от няколко луксозни френски модни къщи. „Шанел“ (Chanel) е сред големите модни къщи, които произвеждат здрави бели нехирургични маски за лице за здравните работници. „От домовете си 300 шивачки се мобилизират заради болногледачите“, съобщават новините на France Info. Всеки котюриер прави около 20 маски на ден.

Стойността на хирургическите маски е сведена до около 1 евро –  съвсем различна цена, отколкото тази на дизайнерските маски.

Луи Вюитон (Louis Vuitton) също пренасочи няколко от своите ателиета във Франция, за да „произвеждат стотици хиляди нехирургични маски за лице“ за болногледачи.

Текст и изображения: https://www.forbes.com/sites/tamarathiessen/2020/05/16/covid-19-masks-art-charity-fashion-statement/?fbclid=IwAR2tW4hrNQFsQYm0h3UZ2-OLKSVgGqqskt-YlJ3ZUxIi1PUWyMLzLnO7_1g&sh=2f6cd1e72754

Превод и адаптация: Симона Иванова

Редактор: Теодора Кремова

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s